مطالبه طلب

مشاوره تلفنی رایگان با وکیل 09126161121 مطالبه طلب استرداد وجه و....
۲۱ تیر , ۱۴۰۱
دیدگاه : 0

دادخواست مطالبه وجه  یا  مطالبه طلب یا استرداد وجه یکی از   موضوعات روزمره مشاوره تلفنی با وکیل  میباشد که در این قسمت به شرح ان میپردازیم.

معنای لغوی مطالبه از ریشه طلب می باشد ؛ یعنی شما خواستار مبلغ و طلبی هستید که در دست شخص ب یا همان خوانده موجود است و او اقرار به این امر می نماید.,,,

دعوای مطالبه طلب یا مطالبه وجه چیست؟

دعوای مطالبه وجه یا همان مطالبه طلب رسید عادی یکی از انواع مطالبه وجهی می باشد که مراجع صالح آن را مورد بررسی قرار میدهد.

شخص خوانده (طلبکار)باید علت وجود دین را ثابت نمایند ( به عبارتی این شخص خواهان است که باید رسید سند عادی یا بدون رسید اسناد عادی(سند عادی) را ثابت نماید ، چون شخص خوانده وجود سند را انکار میکند و یا بطلان سند را اعلام می نماید.

همانطور که میدانید اسناد عادی به اندازه اسناد رسمی دارای اعتبار و حمایت قانونگذار نمی باشد ، شما میتوانید با مشاوره از وکلای مجموعه (مشاوره به صورت رایگان می باشد) به بهترین نحوه طلب خود را از شخص خوانده مطالبه نماید.

نحوه اثبات طلب :

به طور مثال   :   فیش بانکی

بهترین راه حل برای دعوای مطالبه طلب فیش بانکی این است که شما با مراجعه به یکی از شعبات بانک درخواستی تحت عنوان دریافت آخرین صورتحساب را از شعبه مذکور بخواهید؛ شما با در دست داشتن آخرین واریزی و برداشتی حساب خود میتوانید اثبات کنید که در تاریخ ../../…. مورد نظر مبلغی را به حساب شخص واریز نموده اید،ماده 265 قانون مدنی.

یکی دیگر از انواع مطالبه طلب : مطالب طلب از طریق وجوه واریز اینترنتی می باشد به طور مثال برنامه هایی نظیر آپ ، همانطور که میدانید برنامه اینترنتی آپ این قابلیت را برای اشخاص ایجاد نموده است که برای تراکنش میتوانید متنی قید کنید.

و یا اینکه یک رسید عادی از طرف مقابلامان در اختیار داشته باشیم که بعنوام ادله اثباتی مطالبه طلب مورد استفاده قرار دهیم .

چهارمین راه نحوه اثبات طلب از طریق شهادت شهود میباشد که کمی مشکل ساز میباشد

راهکار جلوگیری از اقدامات قضایی برای برنامه های اینترنتی نظیر آپ :

ابتدا وقتی شخص الف مبلغی را از شما درخواست نمود (به طور مثال :

 

 

{سلام وقت بخیر آقای محمودی ، لطف میکنید مبلغ 000/000/35 تومان به این شماره کارت ……..بانک….. واریز نماید. باتشکر}.

شما همین متن که شخص از آقای محمودی مبلغ را خواسته کپی کنید در متن تراکنش ها قرار دهید و از متنی که شخص از شما مبلغ را خواسته یه عکس از تصویر صفحه بگیرید (عنوان : اسکرین شات)

برای چه اینکار را ما به شما پیشنهاد میکنیم : به این دلیل که اگر شخص ب این امر را انکار کرد ، شما میتوانید با متن تراکنش و عکس از صفحه ایی که سابقاٌ داشتید ادعای بی موردی شخص را رد کنید و خیلی سریع و آسان تر بتوانید دعوای خود را در مرجع مربوطه مطرح کنید.

نکته مهم : همانطور که اطلاع دارید دعوای مطالبه وجه تا مبلغ 200000000ریال معادل بیست میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف می باشد و مبلغ بالاتر در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی می باشد.

نحوه وصول مطالبات:

در این بخش لازم به ذکر است که شما باید کلیه مدارک و اسناد که نشان دهنده این است که شما مبلغ را به حساب شخص واریز نموده اید موجود باشد و به محاکم مربوطه تقدیم نمایید.

خواهان باید تمامی مدارک را از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برساند یا اینکه شما میتوانید با وکلای مجموعه ما در ارتباط باشید تا بتوانید هرچه سریع تر به راه حل قانونی دست پیدا کنید ، کافیست با شماره موجود در صفحه وبلاگ با ما تماس بگیرید و مسئله خود را با ما به اشتراک بزارید.

چگونه طلب خود را مطالبه نمایم؟

شما میتوانید مطالبه طلب خود را در نهاد اقدام نماید که این نهاد شامل :

1-شورای حل اختلاف

2-دادگاه عمومی حقوقی

همچنینن شما میتوانیدد دادخواست خود را ار طریق وکیل جهت مطالبه وجه ارسال تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

همانطور که در قسمت فوق مقاله پرداختیم مبال200000000 ریال معادل بیست میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف و مبلغ بیشتر از 200000000ریال در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی محل اقامتگاه شخص خوانده می باشد.

شرایط و مراحل مطالبه وجه اسناد عادی چگونه است؟

ابتدای امر شما باید کلیه مدارک و مستنداتی را که به حساب شخص ب واریز نموده اید که در اینجا خوانده پرونده می باشد را دارا باشید و در مرحله دوم شما با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی دادخواست خود را ثبت کنید.

مطابق با ماده 1301 قانون مدنی اگر امضایی بر روی کاغذ دریافت کردید که مبلغ نام شخص ب می باشد و شما مبلغ را به حساب شخص واریز او امضا نموده است میتوانید از طریق همین امضاء شخص ب ، به مراجع صالح مراجعه کنید و دادخواست خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنید.

ماده قانونی مطالبه وجه یا مطالبه طلب با رسید عادی چگونه میسر میشود؟

برای اسناد عادی : ماده 1301 قانون مدنی

برای بدون اسناد : ماده 271 قانون آیین دادرسی مدنی و 301 قانون مدنی

ضمناٌ شما میتوانید با شهودی که در هنگام واریز مبلغ به حساب شخص خوانده داشته اید ادعای خود را ثابت نماید.

به طور مثال :

آقای محمدی مبلغ530000000 نزد آقای رضایی تحویل میدهد و در این هنگام رسیدی مبنی بر این مبلغ را از آقای رضایی تحویل نمیگیرد منتهی آقای محمدی 2 شاهد دارد که میتواند ادعای خود را ثابت کند.

توجه داشته باشید که شاهد باید 2 نفر مرد عاقل و بالغ باشد اگر شهود خانم هستند باید 4 نفر شهادت براین امر بنماید.

طریقه اثبات مطالبه وجه در محکمه چگونه است؟

دعوای مطالبه وجه ذاتاٌ جنبه حقوقی دارد.

شما (خواهان ،طلبکار) در دعوای مطالبه طلب میتوانید قبل از اینکه دادخواست را ارسال نماید یا حتی بعد از ارسال دادخواست به مرجع مربوطه، اموال شخص بدهکار را توقیف نمایید.

  • نکته : توقیف اموال همان تامین خواسته است.

در دعوای مطالبه طلب                                      دادگاه در جایی اقامه می شود که در محل اقامتگاه شخص خوانده مطرح شود و دادگاه محل اقامت خوانده صلاحیت رسیدگی به این امر را دارد.

برای اثبات مطالبه وجه همانطور که در قسمت فوق مقاله به آن اشاره شد بستگی به این دارد که شما میخواهید از طریق اسناد عادی پرونده را در محکمه مربوطه طرح کنید یا بدون اسناد.

در مواردی که شما (خواهان – طلبکار ) سند عادی دارید میتوانید با ضمیمه (پیوست) اسناد مربوطه به دادخواست ادعای خود را برای شخص ب (خوانده ) مطرح کنید در غیر اینصورت اگر شما شخصی هستید که بدون سند مبلغی را به شخص ب تحویل داده اید ، میتوانید با شهادت شهود (شهادت 2 مرد عاقل و بالغ همانطور که در قسمت فوق بدان اشاره شد ) ادعای خود را ثابت نماید.

به طور مثال : شخص ب مبلغ 000/000/100 ریال را از شما مطالبه مینماید و شما هم در همان لحظه مبلغ را به شخص تحویل میدهید.

از شخص ب هیچ رسید و مدرکی دال بر این امر که به او مبلغ را تحویل دادید موجود نسبت ، به جزء شاهد ؛ در اینجا چون شما استناد کردید به شهود از مرجع مربوطه بخواهید که شهود شما را دعوت کند تا بتوانید ادعای خود را ثابت نمایید.

دادگاه صالح جهت طرح دادخواست مطالبه طلب:

پاسخ این سوال در قسمت فوق مقاله بدان اشاره شده است.

اگر مبلغ شما 000/000/200 ریال معادل بیست میلیون تومان باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف است.

اگر مبلغ مذکور بیشتر از 000/000/200 ریال باشد در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی محل اقامتگاه شخص خوانده می باشد.

 

نمونه دادخواست مطالبه طلب با پرینت بانکی:

خواهان : ……………….

خوانده :  ………………

وکیل :………………….

تعیین خواسته و بهای آن :

1- الزام خوانده به پرداخت وجه تعهدنامه مقوم به 60 میلیون ریال

2- الزام خوانده به پرداخت خسارت تاخیر تادیه

3- کلیه هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل

 

دلایل و منضمات :

دادخواست

1- رونوشت مصدق سند عادی

2- وکالت نامه

شرح دادخواست مطالبه طلب:                             

ریاست محترم دادگاه

با سلام و تقدیم احترام

به استحضار عالی می رساند خوانده محترم به موجب سند عادی مورخ 20/04/1399متعهد گردیده اند مبلغ شصت میلیون ریال را در تاریخ 20/04/1401 به موکل پرداخت نمایند که متاسفانه علیرغم مراجعه جهت وصول مطالبات ،از پرداخت استنکاف می نمایند. لذا مستدعی است وفق مقررات موضوعه حکم بر الزام ایشان به پرداخت وجه مذکور و نیز کلیه هزینه های دارسی و حق الوکاله وکیل و خسارت تاخیر تادیه را صادر فرمایید.

نحوه وصول خسارات تاخیر تادیه و سایر خسارات:

برای دریافت خسارت تاخیر تادیه میتوانید از مرجع صالح بخواهید که خسارت تاخیر تادیه شما را از تاریخ تقدیم دادخواست لغایت تا اجرای حکم مطابق با شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است تعیین گردد.

ضمناٌ شما میتوانید از مرجع مربوطه بخواهید دریافت خسارت تاخیر تادیه ، پرداخت هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل را بخواهید.

آیا مطالبه وجه را میتوان به نرخ روز گرفت؟

بله ، مطالبه وجه را میتوانید از مرجع مربوطه بخواهید که با توجه به شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی هرساله تعیین میشود از مرجع مربوطه بخواهید که نرخ روز را دریافت کنید لازم به ذکر است که اغاز محاسبه تاخیر تادیه به نرخ روز از تاریخ ثبت دادخواست توسط وکیل میباشد.

هزینه دادرسی دادخواست مطالبه طلب :

در واقع این دعوا همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد جزء دعوای مالی محسوب می شود و هزینه دادرسی آن را برای مرحله بدوی سه و نیم درصد ارزش خواسته است و همچنین برای مرحله تجدید نظر ، واخواهی ، فرجام خواهی و اعاده دادرسی تقریباٌ به صورت چهار و نیم درصد ارزش خواسته می باشد.

نحوه مطالبه طلب از ضامن:

شما میتوانید مطابق با ضمانت نامه ایی که از شخص ج دریافت میکنید ، با استناد به ضمانت نامه شخص ج ، اگر شخص ب (خوانده پرونده)مبلغ را در زمان معین پرداخت ننمود میتوانید با مراجعه به ضامن پرونده مبلغ را از او بخواهید.

 

نمونه دادنامه مطالبه وجه :

رای دادگاه مطالبه وجه با رسید عادی

پرونده کلاسه : ……..

مرجع رسیدگی : شعبه 47 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید صدر تهران

تصمیم نهایی شماره : ……..

خواهان : آقای پژمان …… فرزند ابراهیم  با وکالت آقای مسعود محمدی به نشانی : تهران.میدان فاطمی میدان گلها ……

خوانده : خانم فاطمه ….. فرزند غلامعلی به نشانی تهران – خیابان ولیعصر………..  .

خواسته: مطالبه وجه بابت ……

متن رای دادگاه مطالبه وجه:

در خصوص دعوی پژمان ……. با وکالت آقای ……. به طرفیت فاطمه …… به خواسته مطالبه مبلغ 000/900/135/1یال وجه مدارک و مستندات با لحاظ خسارات دادرسی نظر به محتویات پرونده از جمله دادخواست تقدیمی خواهان تصویر مستندات دعوی که از اشتغال ذمه خوانده / خواندگان در برابر خواهان حکایت دارد و اینکه ایراد و دفاعی در مقابل دعری مطروحه به عمل نیامده است و دایلی که مبین برائث ذمه باشد دعوی خواهان موجه و ثابت تشخیص علیهذا با استناد مواد 366 و 265 قانون مدنی و مواد 198، 515، 519 و 194 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی حکم بر محکومیت خوانده بپرداخت مبلغ 000/900/135/1یال بابت اصل خواسته با احتساب خسارات کامل دادرسی و نیز پرداخت خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست لغایت زمان اجرای حکم درحق خواهان صادر و اعلام میگردد . این رای غیابی است و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه و سپس ظرف بیست روز قابل تجدید نظر استان تهران می باشد.

رییس شعبه 47 دادگاه عمومی حقوقی تهران

نمونه آراء وحدت رویه :

نمونه نظریات اداره حقوقی:

 ۱۴۰۰/۰۴/۱۲

/۱۴۰۰/۲۸۸

شماره پرونده: ح ۱۴۰۰-۲/۱-۲۸۸

استعلام:

هزینه دادرسی برای تجدیدنظرخواهی از خواسته هایی که امکان تعیین خواسته در هنگام طرح دادخواست ممکن نیست و به صدور حکم بر بی حقی منتهی شده است، مطابق جدول تعرفه خدمات قضایی و قانون بودجه چه میزان است؟

پاسخ:

مستنبط از بند ۱۴ ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمد های دولت مصوب ۱۳۷۳ و اصلاحات بعدی، دادگاه بدوی باید قبل از صدور حکم نسبت به تعیین بهای خواسته اقدام و پس از صدور حکم بلافاصله نسبت به اخذ آن (هزینه دادرسی) دستور لازم را صادر نماید و اطلاق عبارت «صدور حکم» در بند یادشده موارد صدور حکم به بی حقی را نیز شامل می شود.

بنا به مراتب فوق در فرض استعلام که تعیین قیمت خواسته امکانپذیر نیست و اعلام خواهان در خصوص میزان علی الحساب آن از حیث هزینه دادرسی و همچنین قابلیت تجدیدنظرخواهی مؤثر در مقام نیست، مبنای وصول هزینه دادرسی و نصاب مقرر برای تجدیدنظرخواهی، قیمتی است که مرجع رسیدگی کننده پیش از صدور حکم برابر بند ۱۴ ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمد های دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب ۱۳۷۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی تعیین میکند.

استعلام:

چنانچه طرفین قرارداد توافق کنند که در صورت وقوع خسارت، روزانه مبلغ مشخصی به عنوان خسارت پرداخت کنند و این مبلغ بیشتر از شاخص قیمت های موضوع ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ باشد آیا این قرارداد معتبر است؟

پاسخ:

با توجه به رای وحدت رویه شماره ۸۰۵ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ هیات عمومی دیوان عالی کشور تعیین وجه التزام قراردادی به منظور جبران خسارت تاخیر در ایفای تعهدات پولی مشمول اطلاق ماده ۲۳۰ قانون مدنی و عبارت قسمت اخیر ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ است و با عنایت به ماده ۶ قانون اخیرالذکر، تعیین خسارت مازاد بر شاخص قیمت های اعلامی رسمی (نرخ تورم) در صورتی که مغایرتی با مقررات امری از جمله مقررات پولی نداشته باشد، معتبر و فاقد اشکال قانونی است.

بنابراین:

مطالبه طلب دعوای مالی بوده و مستلزم پرداخت هزینه دادرسی می باشد.

دعوای مطالبه طلب ذاتاٌ حقوقی است و نمیتوان آن را جزء دعوای کیفری قرار داد.

نویسنده : فاطمه افسر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *