هبه

وکیل متخصص حقوقی ( هبه - رجوع از هبه - ابطال هبه..... 09126161121
۱۹ اسفند , ۱۴۰۰
دیدگاه : 0

وکیل هبه و رجوع ازهبه معوض یا غیر معوض  – ابطال و بطلان ان و وکالت برای واهب یا متهب و تعیین تکلیف عین موهوبه ( مال مورد هبه ) توسط وکیل با سابقه 09126161121

نشانی دفتر وکالت ما :

تهران میدان فردوسی نرسیده به استاد نجات اللهی کوچه نیائی پلاک 7 ممیز یک دفتر وکالت

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

121 61 61 0912

 

*تعریف هبه*

تعریف هبه در قانون ایران در فقه اسلامی به معنی تملیک مالی به دیگری و به رایگان که که شخص بخشنده را واهب و طرف گیرنده را متهب و مال مورد نظر  را عین موهوبه گویند عقد هبه با ایجاب و قبول و قبض عین موهوبه تشکیل میگردد و بدون عمل قبض و اقباض و قبول و اذن واهب این عقد مورد قبول واقع نمیشود. مستند عقد هبه در قانون ایران ماده (۷۹۵) قانون مدنی میباشد که به تعریف ان پرداخته است .

واهب : شخص بخشنده 

متهب : طرف گیرنده 

 عین موهوبه : مال 

لازم به ذکر است که این عقد از عقود جایز است و و واهب قبل از فوت میتواند انرا بر هم زند و حتی در صورت فوت واهب امکان برهم زدن ان توسط هریک از ورثه مرحوم تحت شرایطی خاص قابل رجوع میباشد البته در چند فرض نیز به عقد لازم تبدیل گردیده و تحت قوانین عقود لازم قرار میگیرد  و بعد از فوت امکان رجوع به بخشش و امکان بر هم زدن ان  توسط ورثه بسیار پائین میباشد مگر در مواردی خاص و در واقع فوت یکی از طرفین حق رجوع به بخشش را ساقط مینماید.

وکیل متخصص حقوقی ( هبه - رجوع از هبه - ابطال هبه..... 09126161121
وکیل متخصص حقوقی ( هبه – رجوع از هبه – ابطال هبه….. 09126161121

《تقسیم بندی عقد هبه》

در تقسیم بندی عقود در قوانین اسلامی و فقهی ما عقد هبه در زمره عقود عینی قرار میگیرد. مانند عقد رهن و وقف که در عقود عینی شرط صحت عقد قبض مورد معامله میباشد همچنین این عقد از عقود بلا معوض میباشد.

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

121 61 61 0912

《رجوع از هبه》

به دلیل اینکه هبه از عقود جایز است واهب امکان بازگشت از هبه را درصورت موجود بودن مال مورد هبه ولو بدون رضایت متهب (گیرنده مال) دارد. که اصطلاحا به این عمر رجوع از هبه گفته میشود.

واهب به منظور تثبیت رجوع از هبه خود می تواند دادخواست تایید رجوع از هبه را مطرح کند اعلام رجوع  با هر طریقی ممکن است ولی بهتر است از طریق اظهارنامه رسمی انجام گردد که در این دعوا واهب به عنوان خواهان و متهب به عنوان خوانده دعوا هستند.

《مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای رجوع از هبه》

در صورتی که موضوع هبه ملک باشد دادگاه محل وقوع ملک صلاحیت رسیدگی به دعوای تایید رجوع از هبه را خواهد داشت و در غیر اینصورت دادگاهی که عقد در حوزه آن واقع شده است و دادگاه محل اقامتگاه خوانده صالح به رسیدگی هستند.

《نحوه اجرای رای رجوع از هبه》

همانطور که اشاره شد واهب تنها برای تایید و اعلام رجوع از هبه  دادخواست میدهد و بنابراین رای به اجراییه نیاز ندارد در موارد زیر امکان رجوع از هبه وجود ندارد:

۱: در صورتی که عین موهوبه از بین رفته باشد

۲: در صورتی که متهب پدر یا مادر یا فرزندان واهب باشند

۳: در صورتی که عین موهوبه از مالکیت متهب خارج شود.

۴: درصورتی که هبه با شرط عوض بوده و عوض داده شده باشد.

۵: در صورتی که تغییری در عین موهوبه داده شده باشد.

۶: درصورت فوت یکی از واهب یا متهب .

《مستندات قانونی مبحث رجوع از هبه》

ماده ۸۰۳ قانون مدنی که شرط رجوع از هبه را بقای عین موهوبه گفته ماده ۸۰۴ قانون مدنی که نمات متصل و منفصل عین موهوبه و تملک آن ها اشاره کرده است که اگر متصل باشد برای واهب و اگر منفصل باشد مال متهب است.

بطور کلی مستندات قانونی در مواد 795 الی 807 قانون مدنی امده است .

در مجموع با توجه به اینکه مباحث رجوع به بخشش در فقه و قانون بسیار مفصل و پیچیده میباشد شایسته است تا وکبل خبره ای جهت این موضوع اختیار فرمائید.

《 رویه و نظریات قضایی》

رای شماره ی ۲۲۶ مورخ ۴/۵/۷۳ شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور.

واهب به موجب سند عادی مورخ ۸/۹/۵۸ که به امضای عده ای از معتمدین محل رسیده از هبه رجوع کرده است و وکالت نامه رسمی مورد اشاره و عزل مشارالیه از وکالت نیز دلیل بر رجوع از هبه است.

《 افرادی که از هبه اموال خود ممنوع اند 》

طبق ماده ۴۲۳ قانون تجارت تاجر ورشکسته پس توقف از انجام معاملات و همچنین پس صدور حکم ورشکستگی امکان هبه اموال خود را ندارد.

محجورین اعم از صغیر ممیز و غیرممیز سفیه و مجنون از هبه اموال خود ممنوع میباشند  در نهایت در خصوص بحث رجوع  پیشنهاد میشود که چنانچه مالی بخشیده میشود آن را به شکل معوض دریافت نمایید و یا با انتقال یا ایجاد تغییرات اساسی در مال موهوبه آن را غیر قابل رجوع نمایید جالب است بدانید از عمده ترین دعاوی  در محاکم دادگستری به موضوع رجوع  و استرداد اموال اختصاص دارد و برای اینکه بدانید چه دفاعیاتی در این خصوص مطرح نمایید کافی است با وکیل و یا مشاور در ارتباط باشید.

دفتر وکالت ما با 30سال تجربه وکالت در دادگاه ها و قبول وکالت درمحاکم میتواند پرونده شما را به سرانجام مطلوب رسانده و قرین موفقیت نماید.

《تفاوت هبه نامه رسمی با هبه نامه عادی در چیست؟

هبه نامه عادی به صورت شفاهی و یا لفظی و یا در قالب یک نوشته عادی مطرح می شود و قابل انکار و تردید می باشد در صورتی که هبه نامه رسمی در دفتر اسناد رسمی و در قالب یک سند رسمی مالی به دیگری منتقل می شود و این نوحه به تردید و انکار نخواهد بود و هیچ یک از طرفین نمی توانند به صحت و سقم آن ایراد وارد نمایند.

در رابطه با رجوع از هبه هم تفاوت هست بین  نامه عادی و سند رسمی به این صورت که در هبه نامه عادی واهب باید در ابتدا به اثبات وقوع بپردازد و سپس رجوع کند در صورتی که هبه رسمی باشد دیگر نیازی به اثبات هبه  نیست و صرفا مالک باید دادخواست رجوع خود را به دادگاه ارائه دهد.

《 نمونه  قرارداد هبه》

واهب : خانم/آقای ……….      به شماره شناسنامه : ………….    صادره از : ……..     به کدملی : …….     به نشانی : …………… .

متهب : خانم/آقای ……….      به شماره شناسنامه : …………     صادره از : ……..     به کدملی : ………    به نشانی : ……………

عین موهوبه : تمامی شش دانگ یک باب دکان به پلاک ثبتی……واقع در…….. و نیز کلیه حقوق مادی و عینی نسبت به حق کسب، پیشه یا تجارت و سرقفلی در شش دانگ مغازه مورد….

《تفاوت هبه با بخشش》

هبه و بخشش هر دو یک مفهوم و معنی و بار حقوقی دارند و همه شرایط و قواعد حقوقی بر آن ها بار میشود و لازم الاجرا است با این حال باید توجه داشته باشیم که ممکن است این قرارداد ها و عقود برای تنظیم روابط مالی مناسب نباشد و لازم باشد قرارداد دیگری را انتخاب کنید توصیه میشود قبل از هرکاری به یک وکیل متخصص قرارداد مراجعه کنید.

《اقسام هبه》

هبه بر دو نوع معوض و غیرمعوض است:

نوع نخست  معوض است که واهب در هنگام عقد با متهب شرط کند در عوض چیزی که به او می‌دهد، او نیز عوض آن را رایگان به واهب بدهد یا این که متهب بدون شرط واهب، چیزی در مقابل هبه‌ای که گرفته است به طور رایگان به واهب بدهد.

مورد دوم غیرمعوض است که در این نوع، واهب در هنگام عقد هبه، شرط پرداخت عوض بر متهب نکرده باشد و متهب هم چیزی در عوض  به واهب پرداخت نکند.

تفاوت هبه معوض با عقود دیگر

در هبه معوض ، عوضی که در آن قرار داده می‌شود، در مقابل مال موهوب نیست بلکه عوض در مقابل شرط واهب است. این در حالی است که در عقود دیگر مثل بیع، عوض در مقابل عین است.

《منظور از قبض در عقد هبه چیست》

منظور از قبض به طور کلی یعنی تحویل و تسلیم مورد معامله به طرف ، در عقد هبه قبض و تحویل شرط کمال عقد است و قبل از آن عقد لازم الاجرا نیست.

《آیا میتوان از قرارداد هبه و بخشش رجوع کرده و آن را باطل نمود؟؟》

قرارداد هبه مطابق ماده ۸۰۳ به بعد قانون مدنی پس از قبض و تسلیم مورد معامله به طرف.بعضا قابل رجوع و ابطال است مانند موردی که زن و شوهر مالی را به هم می بخشند البته رجوع از هبه تا وقتی قابل انجام است که اولاً عین مال موجود باشد و ثانیاً تحت مالکیت طرف یعنی متهب باشد.

به عنوان مثال در صورتیکه عین موهوبه تلف شده باشد و یا حق رجوع واهب از بین رفته باشد و یا اینکه شخص دریافت کننده ( متهب) بعد از قبض ان را به شخص دیگری انتقال رسمی داده باشد و یا اینکه در متن قراردا د حق رجوع ساقط شده باشد امکان رجوع میسر نبوده و قرار ابطال دادخواست صادر خواهد گردید.

جهت طرح دعوای حقوقی شایسته است قطعا از طریق یک وکیل مجرب و کار ازموده و تذجبحا با نفوذ اقدام فرموده نا حقوق قانونی شما ضایع نگردد.

ادرس دفتر وکالت ما :

تهران  میدان فردوسی نرسیده به خ اسنتاد نجات اللهی کوچه نیائی پلاک 7 ممیز یک دفتر وکالت

دفتر وکالت ما با حق الوکاله پائین و مشاوره حقوقی رایگان با وکیل پایه یک دادگستری اماده خدمترسانی میباشد .

نشانی دفتر وکالت ما :

تهران – میدان فردوسی نرسیده به خیابان  استاد نجات اللهی کوچه نیائی پلاک 7 ممیز یک  دفتر وکالت و مشاوره حقوقی رایگان 09126161121

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

121 61 61 0912

⚖🎓⚖⚘📚
‏از تماس شما با دفتر وکالت ما سپاسگزاریم!
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ داده خواهد شد .
ودر صورت نیاز با شما تماس تلفنی برقرار گردیده و یا جهت مشاوره حقوقی رایگان دعوت خواهید شد .
لطفا سئوال یا خواسته خود را بطور دقیق با تصویر مستندات ارسال فرمایید.
🌟 ما حوصله داریم!
ما دارای ۲۵ سال سابقه کار وکالت و انبوهی از پرونده های موفق بوده و میباشیم .
مشاوره حقوقی با وکیل در دفتر ما رایگان است.
نشانی ما: تهران میدان فردوسی نرسیده به استاد نجات اللهی کوچه نیایی پلاک ۷ دفتر وکالت🥀
www.vakil724.com

بطلان  رجوع از  ابطال  بطلان هبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *