استرداد جهیزیه

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل پایه یک دادگستری وکیل خانواده ( خانم و اقا) طلاق نفقه ترک انفاق مطالبه مهریه فسخ نکاح استرداد جهیزیه 09128394483
۳۰ مرداد , ۱۴۰۰

استرداد جهیزیه یکی از دعاوی خانوادگی متداول است که به وکیل خانواده ارجاع میگردد قبل از مشاوره حقوقی رایگان با وکیل دادگاه خانواده لازم است پاره ای اطلاعات حقوقی در خصوص استردادجهزیه کسب نمائید.
اقلام نوشته شده بر یک سیاهه که قبل از ازدواج بین دو خانواده توافق شده وازجانب خانواده زن خریداری و به خانه مشترک انتقال یافته را جهیزیه گویند ، جهاز یا جهیزیه معمولا از طرف خانواده دختر در حد توانائی مالی خانواده تهیه میشود و در صورت عدم توانائی خانواده زن تکلیف نمیباشد ودر صورت عدم تامین یا توانائی خانواده زن ، مرد وظیفه دارد آنرا تحت عنوان نفقه تامین نماید.

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل دادگاه خانواده

09128394483

لازم به ذکر است که تامین جهیزیه رکن اساسی ازدواج وتامین آن وظیفه الزامی خانواده زن نیست و بر اساس توافق و توانائی مالی خانواده همسر تعیین میشود.

وکالت در دعاوی خانوادگی و تجربه ارائه انبوه دادخواست های استرداد جهیزیه به ما آموخته استکه عدم لیست برداری (سیاهه) مشکلات فراوانی در شکایت استرداد جهیزیه در دادگاه خانواده فراهم خواهد آورد بنابراین لازم است ذیل سیاهه توسط حاضرین امضاء و گواهی شده و فاکتور خرید نگهداری شود، لازم است این سیاهه به امضاء شوهر نیز برسد و رسید نماید که جهاز به وی تحویل شده است.
بیاد داشته باشید که در دادگاه خانواده لازم است زوجه مالکیت خود بر جهیزیه را ابتدا اثبات نماید.


نحوه و چگونگی طرح شکایت و ارائه دادخواست استرداد جهیزیه:


چنانچه ارزش ریالی خواسته (جهیزیه) تا ۲۰میلیون تومان باشد مرجع صالح شورای حل اختلاف و در صورتیکه دادخواست شما بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد صلاحیت رسیدگی به دادخواست شما بر عهده دادگاه خانواده محل اقامت مرد میباشد.
جهت مشاوره حقوقی رایگان (تلفنی ، حضوری، آنلاین و تلگرامی) با وکیل دادگاه خانواده تماس حاصل فرمائید.
پاسخگوئی شبانه روزی به دعاوی خانوادگی شما خدمت عام المنفعه ما به شماست.

وکیل متخصص دعاوی خانوادگی 
وکیل دعاوی خانواده
نفقه ،مهریه ، حضانت فرزند ، طلاق ، استرداد جهیزیه ، تمکین ،ترک انفاق ، ضرب و شتم و ….
خدمات مشاوره حقوقی رایگان ( تلفنی ، حضوری)
 طلاق فوری توسط وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
 با حق الوکاله ارزان و تقسیط با تضمین کتبی مناسب با شرایط 
مالی شما 
تلفن ۰۲۱۸۸۹۱۵۴۴۹
 – ۹۱۲۶۱۶۱۱۲۱

ما شکایت دادخواست ،و پرونده شما را در دادگاه خانواده از ابتدا تا انتهاء بصورت فوری و ارزان و بصورت وکالت تضمینی قبول وکالت مینمائیم .
تهران میدان فردوسی نرسیده به استاد نجات اللهی ک نیائی پلاک ۷ ممیز یک دفتر وکالت
پذیرش وکالت دعاوی خانوادگی شما (طلاق ، نفقه ، مهریه و…)
با تجربه درخشان و مشاوره حقوقی رایگان توسط وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
شماره تماس ۰۹۱۲۶۱۶۱۱۲۱


پرداخت حق الوکاله بصورت قسطی( اقساط ماهیانه) نیز بلامانع میباشد.
جهت مشاوره حقوقی رایگان (تلفنی ، حضوری، آنلاین و تلگرامی) با وکیل دادگاه خانواده تماس حاصل فرمائید.
پاسخگوئی شبانه روزی به دعاوی خانوادگی شما خدمت عام المنفعه ما به شماست.

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی 
۰۹۱۲۶۱۶۱۱۲۱

جهیزیه ، مالکیت و استرداد آن

مقدمه
یکی از حقوق زن که تکلیف مرد محسوب می شود، تأمین نفقه زن است از جمله، تهیه مسکن، خوراک، پوشاک، اثاث منزل و هزینه های بهداشتی و درمانی و…است. و اسمی از جهیزیه برده نشده است.
طبق رسوم عرفی ایرانیان، بعد از عقد و قبل از برگزاری مراسم و تشریفات عروسی خانواده دختر اقدام به خرید یکسری اثاث و وسایل اولیه برای زندگی مشترک دخترشان و داماد می نمایند که اصطلاحاً به آن « جهیزیه» یا « جهازیه » گفته می شود.
بعد از مشخص شدن وظایف و تکالیف طرفین، در فاصله میان نامزدی تا برگزاری مراسم عروسی، خانواده دختر و پسر اقدام به خرید کالا و وسایل مورد نیاز مشترک آنها می نمایند.که برای تثبیت این قضیه معمولاً لیستی معروف به لیست سیاهه را تهیه می کنند که معمولاً در آن وسایل خریداری شده توسط خانواده عروس نوشته شده و به امضای زوجین و خانواده آنها و اقوامشان میرسد.

 تعریف جهیزیه
برخی حقوقدانان جهیزیه را اینگونه تعریف کرده اند: جهیزیه یا جهاز بخشی از وسایل ضروری برای آغاز زندگی مشترک زناشویی است که طبق عرف و رسوم هر محل تهیه شده و معمولاً توسط خانواده زوجه خریداری شده و دختر آنها را به خانه شوهر میبرد و به شوهر و فرزندان خود اجازه می دهد تا از این وسایل استفاده کنند.
قانوناً تأمین اثاثیه منزل از وظایف زوج ( مرد) است.به موجب ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی زوج مکلف است مسکن مناسب تهیه و آن را با اثاثیه مورد نیاز تجهیز و مهیای زندگی مشترک نماید.
اما بنا به رسم عرفی و علاقه خانواده دختر، اسباب و اثاثیه نسبتاً کاملی که مورد نیاز زوجین برای زندگی مشترک باشد را در حد توان مالی خود خریداری کرده و به دخترشان هدیه می کنند.

اگر زن یا خانواده اش جهیزیه ای هم تهیه نکنند به محض وقوع عقد نکاح پرداخت نفقه زن بر عهده مرد است و لذا اقلام جهیزیه نیز داخل در تعریف نفقه هستند، چنانچه بنا به هر دلیلی خانواده زن از نظر مالی توانایی و قدرت کافی برای خرید جهیزیه دخترشان را نداشته باشند، مرد نمیتواند زن را بلاتکلیف بگذارد و تأمین آنها تحت عنوان نفقه بر عهده مرد است.

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل دادگاه خانواده

09128394483

مالکیت جهیزیه
معمولاً با گذشت زمان جهیزیه مستهلک و از کار افتاده شده و قدیمی و غیر قابل استفاده می شوند و زوجین وسایل جدیدی را خریداری می کنند.ولی این وسایل جایگزین جهیزیه نمیشوند و زن نمیتواند ادعای مالکیت نسبت به آنها را داشته اشد.مگر اینکه ثابت کند با پول خود آن وسایل جدید را خریداری کرده است.
جهیزیه به شوهر تملیک ( منتقل ) نمی شود بلکه صرفاً به اون اجازه داده می شود تا در زندگی مشترک زناشویی از آن استفاده کند. پس مرد نمیتواند نسبت به جهیزیه مدعی مالکیت باشد مگر آن دسته از وسایلی که خودش خریداری کرده باشد.
عرف و عقیده اغلب دادگاه های خانواده این است که جیزیه را ملک و متعلق به زن میدانند و عقیده بر آن است که پدر زن جهیزیه را بدون دریافت وجهی به دخترش بخشیده است و با قبض و دریافت آن توسط دختر، به مالکیت او در می آید.

زمانی که دختر فوت کند جهیزیه جزء اموال باقی مانده از او محسوب شده و پدر دختر و شوهر او هریک سهم الارث خود را طبق مقررات ارث در قانون مدنی به ارث می برند.
بنابراین پدر زن حق تقاضای استرداد جهیزیه را به طرفیت زوج ندارد.

مالکیت وسایل موجود در منزل مشترک
برای تشخیص مالکیت وسایل موجود در منزل مشترک باید گفت که، با توجه به ماده ۶۳ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ و ماده ۵۶ آیین نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی و همچنین رویه جاری اغلب دادگاههای خانواده اصولاً آنچه از اثاثیه خانه و اسباب موجود در آن عرفا و عادتاً اختصاص به زن و یا مرد دارد،باید متعلق به او فرض شود.
اما وسایلی که مورد استفاده مشترک بین زن و مرد است، جزء اموال مشترک میان آنها محسوب می شود.مگر اینکه خلاف آن با دلیل و مدرک یا شاهد ثابت شود.
ار هریک از زن و مرد واقعاً مالک برخی وسایل مورد استفاده اختصاصی طرف مقابل باشد ولی فاکتوری ندارد یا در لیست سیاهیه به آنها اشاره ای نشده باشد، در صورت اختلاف در مالکیت آن می توانند متوسل به استشهادیه و معرفی گواهان شود که هر یک از دلایل فوق عنداللزوم و در صورت اقتضاء توسط دادگاه مورد بررسی خواهد گرفت.

لیست سیاهه جهیزیه
 سیاهه جهیزیه، صورت جلسه ای است که در آن نام و گاهی ارزش اثاثیه و جهیزیه ای که پدر عروس خریداری کرده نوشته می شود و با مطالبی تحت عنوان امانت یا هدیه و غیر آن و گاهی صرفاً صورت جهیزیه نوشته و به امضای زوجین و والدین و اقوام آنها می رسد.
اهمیت لیست سیاهیه از آن جهت است که هرگاه در زمان بروز اختلاف یا طلاق، زن بخواهد جهیزیه خود را پس گرفته و استرداد کند، باید لیست سیاهه جهیزیه را نیز ضمیمه دادخواست نماید و در صورت لزوم و یا مواقعی که لیست سیاهه وجود ندارد می توانند به شهادت شهود استناد کند و اگر شهودی هم در کار نباشد زن می تواند با ارائه فاکتور خرید اجناس و اثاث مالکیت خود را به دادگاه ثابت کند.
باید وجود جهیزیه در منزل شوهر اثبات شود . بنابراین همین که زن علیه مرد دادخواست استرداد جهیزیه بدهد کافی نیست حتی اگر مرد نیز واقعاً لیست سیاهه را امضاء کرده باشد مگر اینکه طی رسیدی آنرا تحویل مرد داده باشد.

داشتن قبض رسید جهیزیه از زوج به تنهایی کافی برای حق مطالبه نیست بلکه باید زوجه اثبات نماید که جهیزیه در منزل زوج باقی است و اثر قبض و رسید فقط همین است که با بقای عین جهیزیه در منزل مشترک، مرد نمیتواند نیست به آنها نیست به آنها ادعای مالکیت نماید.
بنابراین اگر زن نتواند به هیچ طریقی مالکیت خود را نسبت به جهیزیه ثابت کند، مرد می تواند ادعای او را رد کند و دادگاه نیز قرار رد دعوا صادر می کند.

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل دادگاه خانواده

09128394483

زمان مطالبه و استرداد جهیزیه
زوجین تا زمانی که بدون مشکل و اختلافی در کنار هم زندگی می کنند معمولاً از جهیزیه و همچنین از وسایل و لوازم دیگری که طبق ضرورت و بر اساس نیازهای خود تهیه کرده اند، استفاده می نمایند.
طبق رویه عرفی و قانونی، دعوای جهیزیه دعوایی خاص زنان است و خصوصاً در ابتدای زندگی مشترک بیشتر وسایل مورد استفاده زوجین متعلق به زن و جزء جهیزیه او می باشد، لذا زن می تواند حتی قبل از طلاق و به صرف بروز اختلاف و برای حفظ جهیزیه خود آنها را از منزل شوهر و مشترکشان خارج کند و شوهر حق ممانعت از آن را ندارد، مگر در خصوص آن دسته از وسایلی که متعلق به مرد یا مورد استفاده اختصاصی او است.
بنابراین مرد نمیتواند علیه زن به واسطه خارج کردن جهیزیه از منزل مشترک تحت عنوان سرقت شکایت نماید اما اگر مرد مانع اقدام زن شود، او می تواند به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست استرداد جهیزیه علیه مرد طرح و از دادگاه تقاضای رسیدگی نماید.

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل دادگاه خانواده

09128394483

زن هرگاه بخواهد و اراده کند چه قبل از طلاق و چه همزمان با دادخواست طلاق می تواند دادخواست استرداد جهیزیه را علیه مرد طرح کند و تا زمانی که مرد حقوق مالی زن را از جمله جهیزیه، نفقه و مهریه را نپرداخته، امکان اجرای صیغه طلاق وجود ندارد.
برای اینکه زن بتواند دعوای استرداد جهیزیه طرح و مرد را ملزم به استرداد اثاثیه و جهیزیه خود نماید سه شرط لازم است:
الف- اثبات بردن جهیزیه به منزل شوهر و وجود آنها در منزل مشترک. ( از طریق لیست سیاه یا شهادت شهود یا فاکتور خرید )
ب- اثبات مالکیت زن نسبت به اثاثیه ( لیست سیاهه-شهادت شهود- فاکتور )
ج- اثبات این امر که زوجه جهیزیه را مطالبه کرده ولی مرد از استرداد آنها خود داری ورزیده است.

نکته: برای طرح دعوای استرداد جهیزیه باید ارزش آن در دادخواست قید شود.چنانچه تا ۲۰ میلیون تومان باشد دعوا در صلاحیت شورای حل اختلاف محل اقامت مرد بوده و اگر ارزش آن بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد در صلاحیت دادگاه محل اقامت مرد است.

جهت مشاوره حقوقی رایگان (تلفنی ، حضوری، آنلاین و تلگرامی) با وکیل دادگاه خانواده تماس حاصل فرمائید.
پاسخگوئی شبانه روزی به دعاوی خانوادگی شما خدمت عام المنفعه ما به شماست.

وکیل متخصص دعاوی خانوادگی
وکیل دعاوی خانواده
نفقه ،مهریه ، حضانت فرزند ، طلاق ، استرداد جهیزیه ، تمکین ،ترک انفاق ، ضرب و شتم و ….
خدمات مشاوره حقوقی رایگان ( تلفنی ، حضوری) 
طلاق فوری توسط وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی 
با حق الوکاله ارزان و تقسیط با تضمین کتبی مناسب با شرایط 
مالی شما 
تلفن  ۰۲۱۸۸۹۱۵۴۴۹
– ۰۹۱۲۶۱۶۱۱۲۱
ما شکایت دادخواست ،و پرونده شما را در دادگاه خانواده از ابتدا تا انتهاء بصورت فوری و ارزان و بصورت وکالت تضمینی پذیرش و قبول وکالت مینمائیم .
خ ولی عصر خ قزوین شرقی پ۱۱۵
پذیرش وکالت دعاوی خانوادگی شما (طلاق ، نفقه ، مهریه و…) با تجربه درخشان و مشاوره حقوقی رایگان توسط وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
شماره تماس ۰۹۱۲۶۱۶۱۱۲۱
——————————
پرداخت حق الوکاله بصورت قسطی( اقساط ماهیانه)  نیز بلامانع میباشد.

بدون نیاز به حضور شما در کلیه مراحل دادگاه خانواده ما شکایات خانوادگی شما را بصورت فوری و ارزان به نتیجه میرسانیم .
مشورت در خضوص دعاوی و شکایات خانوادگی و یا  پیگیری پرونده مطروحه در دادگاه خانواده و اعطاء وکالت به ما به نفع شماست.
جهت مشاوره حقوقی رایگان با وکیل خانواده لطفا اینجا را کلیک بفرمائید.

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل دادگاه خانواده

09128394483

————————————-
وکیل خانواده مرجع رسیدگی دعاوی خانوادگی شکوائیه مربوط به دادگاه خانواده دادخواست الزام به تمکین طرح دعوا حق حضانت طفل مهریه دفاع در دادگاه درخواست عدم تمکین واجب النفقه وکیل متخصص خانواده جلسه دادگاه دادخواست طلاق یکطرفه لایحه دادگاه خانواد استردادجهیزیه وکیل دعاوی دادگاه خانواده وکالت دادگاه خانواده مشاور حقوقی رایگان گرفتن وکیل وکیل گرفتن نیاز به وکیل و مشاور حقوقی رایگان وکیل با تجربه دادگاه خانواده هزینه وکیل دادگاه خانواده طلاق جهیزیه توقیف وکیل ارزان خانواده پیدا کردن وکیل نشانی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی دادگاه خانواده فرم دادخواست دادگاه خانواده لایحه وکیل مجرب تشکیل پرونده در دادگاه خانواده سایت وکیل کانون وکلا خدمات حقوقی.